Kann es wirklich sein, dass Lehrer hohe Leistungen von Kindern nur deshalb gering schätzen, weil diese aus einer Familie mit geringem Einkommen stammen? Dieselben Sozialpsychologen wie im vorhergehenden Blog haben sich mit dieser Frage befasst. Sie beantworten sie mit Ja und sehen den Grund darin, dass die soziale Hierarchie auch in der Schule erhalten werden soll.
Batruch, A., Autin, F. & Butera, F. (2017). Re-Establishing the Social-Class Order: Restorative Reactions against High-Achieving, Low-SES Pupils. Journal of Social Issues 73 (1), 42–60. doi:10.1111/josi.12203
Zur Sprachregelung
Im Folgenden wird immer wieder die Abkürzung SES verwendet. Gemeint ist damit der sozio-ökonomische Status (socio-economic status), der in dieser Studie entweder als hoch oder niedrig klassifiziert wird.
In dieser Studie wird nach dem Umgang von (angehenden) Lehrerkräften mit high-achieving low-SES-Schülern gefragt, also mit leistungsstarken Kindern aus Familien mit geringem Einkommen.
Zusammenfassung
In der Schule soll die gesellschaftliche Hierarchie reproduziert werden
Die Versuchsteilnehmer erinnerten sich leichter an Hochleistungen von Kindern aus oberen Einkommensschichten als an die gleichen Leistungen von Kindern ärmerer Familien.
Angehende Lehrkräfte beurteilten die gleiche Hochleistung viel strenger, wenn sie annehmen, dass sie von Kindern aus ärmeren Familien erbracht wurde.
This research investigates a barrier faced by low-SES pupils who are on an upward social mobility trajectory: resistance to their high-achiever status. We hypothesize that, as they disconfirm the usual social-class academic disparities (i.e., high-SES on average outperform low-SES pupils), they threaten the status quo and induce restorative reactions that may hinder their chances of success.
Experiment 1 showed that participants remembered less accurately information about pupils when low-SES pupils were presented as outperforming high-SES pupils than when the reverse was true. The errors appeared to be congruent with existing social hierarchies.
In Experiment 2, preservice teachers assessed a test supposedly produced by a low- versus high-SES pupil who was presented as being either high or low achieving. The evaluation was harshest when the test was produced by a high-achieving low-SES pupil. These results suggest that people attempt to recreate the social-class academic hierarchy when it is challenged. (Batruch et al. 2017, S. 42)
Einzelne Ergebnisse
An hohe Leistungen von Schülern niederer Herkunft erinnern sich die Probanden nicht so gut wie an dieselben Leistungen von Schülern aus wohlhabenden Familien
We hypothesized that high-achieving, low-SES pupils may (1) threaten the social order and (2) prompt their evaluators to restore the usual educational hierarchy. To test our first hypothesis, we sought to document that disruption of the education status quo induced a threat. In support, the first experiment revealed that participants presented with a classroom defying the current educational hierarchy (low-SES pupils outperforming high-SES pupils) displayed impaired memories about those pupils, as compared with a condition that maintained the status quo. (Batruch et al. 2017, S. 55)
Klassenstatus erhalten, indem man die Hochleister aus einem schwächeren Kurs abwertet
The second experiment tested our second hypothesis that, when confronted with high-achieving, low-SES students, evaluators would try to recreate the status quo by actively hindering the achievement of those pupils. To precisely identify the source of the threat, we manipulated target SES and achievement level in the school system (i.e., higher vs. lower track) to see if participants would specifically diminish the performance of high-achieving, low-SES pupils. Our results confirmed this hypothesis and supported our effects as restoring the hierarchy. (Batruch et al. 2017, S. 55)
Die sozialen Klassen sollen in der Schule erhalten werden; die Erfolge von Hochleistern aus ärmeren Familien werden untergraben
The first contribution of our findings is to present a new insight on the mechanisms favoring the perpetuation of the social-class achievement gap. A growing body of literature interested in low-SES underachievement has shown that educational institutions create contexts that directly hinder low-SES students’ performance (e.g., Jury et al., 2017). Our research complements this research by providing evidence that reaching a high level of achievement, far from protecting low-SES pupils, actually induces additional academic obstacles. Indeed, their success seems to be threatening the social-class hierarchy in schools and provokes cognitive and behavioral reactions to undermine it. (Batruch et al. 2017, S. 55–56)
Durch aktive Abwertung von Hochleistern niederer Herkunft wird ihr schulischer Aufstieg behindert
Additionally, a few investigations have examined the backlash behaviors toward low-status group members who defy their usual social position, with a focus on gender hierarchy (Rudman et al., 2012). Thus, the second contribution of our findings is to provide evidence for backlash toward low-SES pupils on an upward social-mobility trajectory. Specifically, evaluators actively under-rewarded the performance of high-achieving, low-SES pupils by lower grades and ratings, thereby interfering with their attempt to climb the academic ladder. (Batruch et al. 2017, S. 56)
Lehrer müssen diese Effekte im Auge behalten, besonders bei früher Sortierung!
In light of our results, it seems useful also to address the systemic barriers blocking low-SES students from academic success by devising interventions to raise teachers’ awareness of these effects. Particularly in countries practicing early tracking, such as Switzerland, interventions might prevent biased academic decisions, which may affect low-SES students’ entire academic journey. (Batruch et al. 2017, S. 56–57)
Leistungen werden unterminiert, wenn sie den Status Quo gefährden
Although the dominant discourse in most educational systems is filled with promises of equal opportunity, when lower SES students manage to overcome academic barriers to go the university, they report facing an unwelcoming environment (Jury et al., 2017). The present research set out to investigate, well before students arrive at university, one of the reasons why high-achieving, low-SES students are not welcomed in their upward social mobility, namely that their success threatens the educational hierarchy. Our studies’ pattern of results seems consistent with this reasoning. Taken together, the present findings provide evidence that high-achieving, low-SES pupils threaten the status quo, and that given the opportunity, evaluators may be tempted to undermine their achievement. (Batruch et al. 2017, S. 57)
Einschränkungen
Natürlich muss man auch hier die Frage nach der Übertragbarkeit auf deutsche Schulen stellen – es handelt sich hier ja um Untersuchungsergebnisse aus der Schweiz. An Experiment 1 nahmen 73 Student/innen der Psychologie teil, an Experiment 2 waren 294 angehende Lehrkräfte beteiligt.
Was wir sicher übernehmen können, ist ein rotes Warnlicht: Wir Lehrer/innen stehen in der Gefahr, Schülerleistungen nicht objektiv und unvoreingenommen zu beurteilen, sondern uns unbewusst an der Herkunft der Kinder zu orientieren. Wer aus einer wohlhabenden Familie oder einer höheren Schulform kommt, erscheint uns prinzipiell leistungsfähiger als ein Kind aus einer schlechter gestellten Familie oder aus der Hauptschule – und das bei gleicher Leistung.
Literatur
Batruch, A., Autin, F. & Butera, F. (2017). Re-Establishing the Social-Class Order: Restorative Reactions against High-Achieving, Low-SES Pupils. Journal of Social Issues 73 (1), 42–60. doi:10.1111/josi.12203
7 comments On Faktencheck #39: Wer in der Schule gut sein darf und wer nicht
Pingback: Faktencheck #40: Strukturelle Schubläden und Scheuklappen – Pädagokick ()
Pingback: People #16: „Du gehörst nicht aufs Gymnasium!“ – Pädagokick ()
Pingback: Leitfaden für übertrittswillige Mütter – Pädagokick ()
Pingback: Argumente #26: Die (un)heimliche Macht der Schulstruktur – Pädagokick ()
Pingback: Faktencheck #58: Leistung betonen, Herkunft belohnen – Pädagokick ()
Pingback: Faktencheck #40: Strukturelle Schubläden und Scheuklappen - Pädagokick ()
Pingback: Faktencheck #86: Jungs sind die neuen Loser - Pädagokick ()